Ketolysekuren

Namnam :)

Har ikke ork til skrive her s ofte, men her kommer i alle fall et par-tre lavkarboting.

Bakte lyse knekkebrd for mamma og pappa. Byttet ut sesamfr med linfr for f mindre karbohydrater. Ogs hadde jeg en liten tilskuer som lurte flt p hva jeg drev med.. :)

Kjpte bacon p tilbud p price club,6 kr for 250 gr. S da ble det baconomelett til lunsj og frokost dagen etter.

N sitter jeg ser etter ny leilighet til oss. Er ikke lett finne noe fint som vi faktisk har rd til leie! Her vi bor n er det alltid kaldt s det hjelper med en stor kopp kaffelatte med eggemelk :)

Kommer straks oppskrift p bde vafler, kjttrullade, noe godt jeg ikke helt vet hva heter og kjempegode hvitlksreker..

Dag to p ketolysekurslederkurs!

N sitter vi her p SAS-hotellet p gardermoen klare for enda en dag med foredrag fra Dr. Torkil Andersen, mannen bak ketolysekuren.

Det er utrolig hvor mye man lrer p kurs, bde fra kursholderen og ikke minst fra andre kursdeltakere!

Som jeg har sagt fr er jeg litt som bambi p isen/bnder i byen nr det gjelder storby og kollektivtrafikk. S p vei til hotellet klarte jeg ikke skjnne hvordan man kjpte billett p flytoget, heldigvis syntes konduktrdama synn p meg s hun skrev en lapp jeg kunne gi nr jeg kom p gardermoen!


Vel fremme p flyplassen klarte jeg g meg bort to ganger fr jeg endelig fant hotellet kurset er p..

Igr lrte jeg noe veldig interessant om disse Atkinsproduktene - og barene som s mange av dere sverger til, skal skrive et innlegg om det til uka! Det blir nok en liten aha-opplevelse

Litt info om alkohol p et lavkarbokosthold!

Frst og fremst m jeg bare si at det var utrolig koselig mte flere av dere i psken! Jeg skjnner ikke at dere klarte kjenne meg igjen men det var hvertfall kjempegy hilse p dere!

Mange lurer p dette med alkohol i forbindelse med et lavkarbokosthold s her kommer litt info. Dette tar utgangspunkt i ketolysekuren, som jeg gr p og ikke generell lavkarbo.

MAN KAN DRIKKE ALKOHOL UTEN DELEGGE DIETTEN:
Det eneste man m passe p er type alkohol man fr i seg. l og all sukkerholdig drikke frer naturlig nok til at man gr ut av ketose. Ren sprit inneholder derimot ikke karbohydrater og er "det beste" drikke p et lavkarbokosthold. N mener jeg selvflgelig ikke at du skal drikke det rent! Redbull uten sukker, low-carb monster, light-brus, saft og de hat/elskede gele-shotsene med vodka og lavkarbogele er gode alternativer for holde seg i ketose. Et kjapt google-sk gir ogs gode lister over lavkarbovennlige vintyper.

HVA SKJER MED KROPPEN NR MAN DRIKKER ALKOHOL:
Fett er den vanskeligste energikilden for kroppen ta i bruk og med en gang man drikker vil kroppen slutte bruke ketonene som brennstoff. Det som skjer er at kroppen heller tar i bruk alkoholet som og den vil ikke g tilbake til ketoner fr alkoholet er helt ute av systemet. Det kan ta flere dager fr kroppen gr tilbake til forbrenne ketoner igjen.

VIKTIG TENKE P NR DU DRIKKER I KETOSE:
Har du lest "Slank med ketolysekuren" vet du allerede at mengden alkohol en trenger fr det gr "rett i fletta" er relativt lav. Har du drukket i ketose uten lese boken vet du det enda bedre!
Tolleransen for alkohol sies bli halvert, jeg mener det er en ganske hard underdrivelse! Man er ikke langt unna dritings av lukte p flaska.. Man blir rett og slett full p en helt annen mte enn ved et vanlig kosthold.
Alle har vel drukket p tom mage og merket den "pang-full" flelsen man fr? Det er vel den enkleste beskrivelsen av hva som skjer nr man drikker i ketose.

HVA JEG DRIKKER:
Jeg regner med f dette sprsmlet p mail siden jeg "gr ned i vekt uansett hva jeg fr i meg", s da svarer jeg p det fr sprsmlet kommer :)
1. Vodka og redbull uten sukker/sprite zero med noen sm limebiter i
2. Tequila
3. Gele-shot
4. Robert Vic (rdvin)

HVA SOM SKJER NR DU IKKE TAR HENSYN TIL AT DU TLER MINDRE:
Det sier seg vel litt selv. Men man blir faktisk s full av "vanlig mengder" alkohol at man ikke klarer g p beina!
For det frste er det relativt flaut vre srpesnvledritings fr andre merker noen ting og for det andre ender det s og si alltid opp med at man skader seg selv p et vis. I tillegg dlegger man hele kvelden. Har du frst blitt s full er det ikke snn at du kan ta en power-nap og kjre p igjen, det er bare kaste inn hndkleet og dra hjem.

FOR AT DU SKAL SLIPPE G P EN SMELL KAN DU TA EN TITT P HVA JEG HAR GJORT:

Polsk pepperrotsprit p bygdefest oppi Lierskauen drepte ankelen min. Jeg hadde drukket mye mindre enn alle de andre men endte likevel opp med ringe min kjre pappa, som mtte hente meg og kjre meg til legevakten dagen etter..
Slik ble kneet mitt seendes ut etter at jeg fikk for meg at turning i fylla var en knakanes bra id! Da hadde jeg ogs drukket mye mindre enn de andre og var mest dritings av alle.. Foresten, hvis dere setter helen inntil "albuekroken" ser dere at foten er ca like lang som underarmen? Det var det jeg skulle poengtere da kneet endte opp slik. Blmkerket fortsetter nedover leggen og inn p siden av lret, det er godt og srt fremdeles for si det snn!
Det var en kjapp innfring, er det noen som lurer p noe rundt dette temaet, skrik ut!

Q. HAR DU NOEN DRLIGE ERFARINGER MED DRIKKING I KETOSE?

Tre enkle matvarer som ker forbrenningen!

Jeg er ikke typen som bruker masse tid p fancy kosttilskudd og supermat. Det er sikkert kjempespennende! Men lommeboka mi har ikke sjans til flge snne trender for si det snn. De tre tingene nedenfor er hverken kostbare eller vanskelig f tak i. Geniale saker spr du meg!

1. GRNN TE:
"Grnn-te ker forbrenningen med mellom 100-200 kcal om dagen. Den ker forbrenningen av fett p bekostningen av karbohydrater slik at fettforbrenningen ker uproporsjonalt mer"


Grnn-te skal trekke i vann p maks 80 grader. Bruker man kokende vann blir smaken besk.

For oppn denne helsegevinsten er man avhengig av innta store mengder te - minimum 15 kopper hver dag! Det er derfor mer konomisk og for ikke snakke om tidsbesparende (bare tenk p alle de tisseturen) ta grnn-te kapsler. 4 kapsler hver dag dekker det ndvendige dagsinntaket. Dersom man kombinerer kapsler med te er det nok med 2.

Jeg lager ofte iste av grnn-te og sitronmelisse. Det holder seg flere dager i kjleskap og er en superflott mte kutte ned brusdrikkingen p! Min te heter Dragon Well og den er kjpt p en vanlig helsekostbutikk.


2. KANEL:
"Kanel har mange gode egenskaper, blandt annet har krydderet en antibiotisk effekt og er fullt av antioksodanter. Forskning har ogs vist at kanel gjr at insulinet i kroppen blir mer effektivt da det inneholder polyfenolet MHCP, som etterligner insulin".

For oppn helsegevinsten fra kanel trenger man ikke noe mer enn en daglig dose p 1-1,5 gram, alts ca en halv ts. Overdrevent bruk av kanel (flere hundre gram om dagen) kan vre skadelig for leveren fordi kanel inneholder komarinen.

CottageCheese og flte med kanel er kjempegodt!

3. CHILI:
"Chili er svrt rik p antioksidanter - det sies at kroppens forbrenning opplever en kning de frste 20 minuttene etter man spiser den sterke frukten"

Chili ker varmeproduksjonen i kroppen, noe som krever kt bruk av energi. Bruk gjerne chili s mye som mulig i din matlaging. Det er godt i alt fra gryter til fiskeretter og sjokoladedesserter.

Jeg lager ofte chili-kjttboller til ha p pizzaen min:
- 150 g. kjttdeig
- 1 ss seterrmme
- 2 ferske chili med fr
- Salt, pepper, lkpulver, paprikapulver og litt karri
- 1 ss meierismr til steking


Veldig enkle - og sunne tiltak for f en kt forbrenning!

En ordentlig innfring i lavkarbo!

Dette har jeg ogs postet p motivated.no men tenkte det var greit ha det lett tilgjengelig p min egen blogg ogs!

Lavkarbo er en paraplybetegnelse for alle karbo-reduserte kosthold med et daglig inntak p mindre enn 150 gram karbohydrater. Fordi det er en fellesbetegnelse for en rekke forskjellige kostholdsfilosofier vil mange fler seg litt rdville i perioden hvor de legger om kostholdet sitt. Man leser litt p nett, litt i bker og hrer litt fra jungeltelegrafen. Sannsynligheten for at alle disse tingene er i samsvar med den lavkarbofilosofien du nsker flge er veldig liten, noe som skaper en hel masse undvendig forvirring.

S derfor tenkte jeg bruke litt tid p forklare hva lavkarbo egentlig gr ut p!


Det samme kan sies om lavkarbo. Selv om Southbeach, Atkins, Ketolysekuren etc. er lavkarbo betyr ikke det at kostholdene er bygget opp p samme mte.

Man kan si at man flger de generelle prinsippene for LCHF dersom man spiser matvarer med mindre enn 5 gram karbohydrat pr. 100 gram. Fokuset p kaloritelling er s si ikke eksisterende da kroppen faktisk trenger fett for fungere optimalt!

En vanlig missforstelse er at alle lavkarbokosthold er ketogene. At et kosthold er ketogent vil si at kroppen endrer sin forbrenningsform. De aller fleste har en kombinasjonsforbrenning av karbohydrat og fett, med karbohydrat som hovedenergikilde. Ketogene kosthold eliminerer karbohydratene og tvinger kroppen inn i ketose hvor fett er hovedkilden til energi. Fettecellene brytes ned i leveren og frer til at det blir frigjort ketoner. Ketoner er en effektiv energikilde for kroppen. Det sies at de er kroppens egen stvsuger. Ketoner gjr godt for hjertet og fjerner restproteiner fra blodrene. Selve prosessen med komme i ketose er en hard pkjenning p kroppen. Det er nettopp derfor det ikke anbefales for mennesker med mindre enn 10-15 kg overvekt.

Nr man legger om kostholdet sitt vil mange oppleve ubehag i form av hodepine, kaldsvette, kvalme og svimmelhet den frste tiden. Dette gr over for de aller fleste i lpet av f dager men for enkelte kan det vare opp til 3-4 uker. Disse har da ofte jukset litt i omstillingen sin og kan egentlig skylde p seg selv. Dette gjelder selvflgelig ikke alle, noen kropper bruker bare lengre tid p omstille seg.

En generell ?lavkarboregel? er at man kan spise ubegrensede mengder med fett helt til man nrmer seg et daglig inntak p 75 gram karbohydrater. Overstiger man dette br man kutte ned p fettmengden og fokusere p karbohydrater med lav glykemisk indeks.

Lavkarbo er ikke bare et godt valg for friske mennesker som nsker g ned i vekt. Det har, som mange sikkert vet, vist seg at diabetespasienter kan bli helt medisinfrie dersom de legger om kosten sin ved fjerne karbohydratene. Nesten alle med diabetes 2 vil kunne ?spise vekk? medisinene sine p sikt. Det er ogs mange med diabetes 1 som kan klare seg med mindre ? og i noen tilfeller uten insulin ved kutte karbohydratene.

Noe som kanskje er litt mindre kjent er at lavkarbokosthold faktisk brukes for lindre og forebygge epileptiske anfall hos barn. Kontrollerte forsk rundt nettopp dette har vist at ca. 2/3 av barn med epilepsi har nytte av et lavkarbokosthold ved at antallet, varigheten og styrken i anfallene blir mindre!

Dette er fysisk syke kropper som regelrett blir friskere av lavkarbo! I en verden hvor alt fra melk til grnnsaker og tunfisk p boks med jevne mellomrom sies vre farlig for deg er det godt vite at kostholdsendringene jeg har gjennomfrt har slike egenskaper! Det gjr at jeg blir enda sikrere p at jeg faktisk har gjort det rette valget for hva som er best for kroppen min.

P lavkarbo spiser vi masse god mat! Her kommer en grov liste over hva et lavkarbokosthold inneholder:
- Egg
- All slags fisk og skalldyr
- Alle typer kjtt: Svin, storfe, lam, vilt, kylling med skinnet p, and, kalkun etc.
- Sauser, dressinger, ekte majones, oliven, ? kokos, ? raps, -avokadoolje. Velg den feteste og reneste typen. Unng for all del smaklse lett-produkter med kunstig tilsetningsstoffer!
- Alle grnnsaker som vokser over jorda
- Kl av alle slag
- Avokado er en kjempeflott fettkilde og er lov, selv om det er en frukt!
- Meieriprodukter som ekte meierismr og setersmr, flte, seterrmme, h-melk, yoghurt, cottage cheese, kesam, oster av alle slag med unntak av geitost og lett-produkter
- Ntter (Mandler, parantter, valntter etc.)
- Fr (linfr, gresskarkjerner, solsikkefr etc.)
- Br (bringebr har minst karbohydrater)

Man har selvflgelig lov kose seg p et lavkarbokosthold, her kommer noen loveligheter:
- Hjemmelaget is, lavkarbokaker og sukkerfri gele/fun-gele
- Mrk sjokolade med minst 70 % kakaoinnhold
- Sjokolade/sukkerfritt godteri med lite karbohydrater, Cavaliere har mange gode sjokolader og svenskegrensa er himmelen nr det gjelder sukkerfritt smgodt
- Bacongull, baconcrisp, baconsvor

Alkohol:
- Trr vin bde rd og hvit
- Whisky, cognac, ren sprit, drinker med sukkerfritt blandevann
Vr obs p at kroppen reagerer mye sterkere p alkohol nr man ikke spiser karbohydrater. P ketogene kosthold vil kroppen ta i bruk alkoholet som energikilde og la vr forbrenne ketoner frem til alkoholet er ute av kroppen.
For unng bli snvlesrpedritings br dere ta til dere nettopp dette! Ive learned the hard way, for si det snn..

Over til listen de fleste sliter med, nemlig hva vi lavkarbere holder oss unna:
- Sukker, strsukker, sukkerbiter, honning, sirup, syltety (finnes lavkarbovarianter), sukkerholdige godterier og brus, kaker og kjeks
- poteter, rotgrnnsaker, pasta, brd, frokostblandinger (ogs grove ? og fullkornsblandinger), potetgull, pommes frites, ris, mais, couscous
- MARGARIN (kjemisk og kunstig, inneholder transfett), plser og blandingsprodukter med stivelse, potetmel, omega6-rike matoljer som mais, ? jordntt, ? soya og solsikkeolje, ? l (er som flytende brd)
- Frukt nneholder bare sukker og vann, trket frukt er som konsentrert sukker (Meloner er OK i veldig sm mengder en gang i blandt) .

S, hvordan fungerer egentlig lavkarbo?
Frst og fremst vil jeg bare understreke at lavkarbo er en livsstil og er ikke synonymt med vektreduksjon. Det er et selvregulerende kosthold, noe som betyr at dersom kroppen nr eller ligger p sin ?indre? idealvekt vil man ikke g ned i vekt.

Nr det er sagt, har dere sikkert allerede skjnt at vektreduksjon uten sult, stsug og blodsukkersvigninger faktisk ikke bare handler om det enkle regnestykket om kalori inn/ut som s mange sverger til. Sorry folkens, kroppene vre er nok litt mer komplekse enn som s!

Mye spiller inn p en vektreduksjon og da spesielt en hel del hormoner. Det viktigste er insulin. Det er sukkertransportren i kroppen og det omdanner og lagrer sukker som bde glykogen og fett. Ved et lavt insulinniv forbrenner kroppen fett mens det lagrer fett ved hye niver. Overvektige mennesker har generelt sett et forhyet insulinniv i kroppen noe som gjr at kroppen enklere lagrer fettet enn hos normalvektige.

Insulinnivet kan enkelt pvirkes av kostholdet og det er her lavkarbo er s genialt. Vi spiser s lave mengder sukker og karbohydrater at insulinet ikke har sjans i havet til bli forhyet over lengre perioder! Med andre ord har vi et relativt lavt insulinniv, noe som frer til vektreduksjon.

S for understreke forskjellen p ketogene lavkarbokosthold og generell lavkarbo: Vektreduksjon ved ketogene kosthold kan ofte knyttes til at kroppen bruker ketoner fra fettspalting som energi. Vektreduksjon ved generell lavkarbo skylles at man srger for holde insulinnivet p et minimum slik at man tvinger kroppen til forbrenne fett.

Helt til slutt, hvilke fordeler kan man vente seg ved legge om kostholdet til bli lavkarbovennlig?
- Stsuget forsvinner nesten helt
- Man gr ned i vekt med smakfull mat, uten sult og kaloritelling
- Energinivet stiger betraktelig
- Pga. det stabile blodsukkeret unngr man humrsvigninger
- Man fr penere hud, hr og negler
- Det gode kolesterolet ker
- Blodtrykket blir bedre
- Sammenliknet med slanking kaloritellings-slanking mister man mye mindre muskelmasse

Her er noen eksempler p hva man kan spise mens man gr ned i vekt p lavkarbomat:

Hva synes du, er det noe for deg?

- Linda♥

En innfring i ketolysekuren: Kosttilskudd

N som bloggen er splitter ny tenkte jeg benytte meg av sjansen til kort vise dere hvilke kosttilskudd jeg tar daglig.

Mange lurer p dette med kosttilskudd, er det bare humbug eller ligger det noe i ta disse tilskuddene?
Vel, jeg er ikke noen lege men jeg fler jeg har store gevinster av ta tilskuddene.

Jeg anbefaler alle som har et karbohydratredusert kosthold ta tilsvarende kosttilskudd som det jeg gjr. Dersom du ikke ser poenget i ta alle br du hvertfall investerer i magnesium. Det er IKKE deilig med alle krampene som flger med magnesiummangel...




, Jevnaker

Min egen lille online kokebok hvor alle oppskriftene er lavkarbo :) Har du sprsml ang. ketolysekuren er det bare sende melding. Jeg er godkjent ketolysekursleder s liker tro at jeg kan svare p de fleste sprsml rundt et ketogent kosthold :)

Norske blogger
hits