Ketolysekuren

Namnam :)

Har ikke ork til å skrive her så ofte, men her kommer i alle fall et par-tre lavkarboting.

Bakte lyse knekkebrød for mamma og pappa. Byttet ut sesamfrø med linfrø for å få mindre karbohydrater. Også hadde jeg en liten tilskuer som lurte fælt på hva jeg drev med.. :)

Kjøpte bacon på tilbud på price club,6 kr for 250 gr. Så da ble det baconomelett til lunsj og frokost dagen etter.

Nå sitter jeg å ser etter ny leilighet til oss. Er ikke lett å finne noe fint som vi faktisk har råd til å leie! Her vi bor nå er det alltid kaldt så det hjelper med en stor kopp kaffelatte med eggemelk :)

Kommer straks oppskrift på både vafler, kjøttrullade, noe godt jeg ikke helt vet hva heter og kjempegode hvitløksreker..

Dag to på ketolysekurslederkurs!

Nå sitter vi her på SAS-hotellet på gardermoen klare for enda en dag med foredrag fra Dr. Torkil Andersen, mannen bak ketolysekuren.

Det er utrolig hvor mye man lærer på kurs, både fra kursholderen og ikke minst fra andre kursdeltakere!

Som jeg har sagt før er jeg litt som bambi på isen/bønder i byen når det gjelder storby og kollektivtrafikk. Så på vei til hotellet klarte jeg ikke å skjønne hvordan man kjøpte billett på flytoget, heldigvis syntes konduktørdama synn på meg så hun skrev en lapp jeg kunne gi når jeg kom på gardermoen!


Vel fremme på flyplassen klarte jeg å gå meg bort to ganger før jeg endelig fant hotellet kurset er på..

Igår lærte jeg noe veldig interessant om disse Atkinsproduktene - og barene som så mange av dere sverger til, skal skrive et innlegg om det til uka! Det blir nok en liten aha-opplevelse

Litt info om alkohol på et lavkarbokosthold!

Først og fremst må jeg bare si at det var utrolig koselig å møte flere av dere i påsken! Jeg skjønner ikke at dere klarte å kjenne meg igjen men det var hvertfall kjempegøy å hilse på dere!

Mange lurer på dette med alkohol i forbindelse med et lavkarbokosthold så her kommer litt info. Dette tar utgangspunkt i ketolysekuren, som jeg går på og ikke generell lavkarbo.

MAN KAN DRIKKE ALKOHOL UTEN Å ØDELEGGE DIETTEN:
Det eneste man må passe på er type alkohol man får i seg. Øl og all sukkerholdig drikke fører naturlig nok til at man går ut av ketose. Ren sprit inneholder derimot ikke karbohydrater og er "det beste" å drikke på et lavkarbokosthold. Nå mener jeg selvfølgelig ikke at du skal drikke det rent! Redbull uten sukker, low-carb monster, light-brus, saft og de hat/elskede gele-shotsene med vodka og lavkarbogele er gode alternativer for å holde seg i ketose. Et kjapt google-søk gir også gode lister over lavkarbovennlige vintyper.

HVA SKJER MED KROPPEN NÅR MAN DRIKKER ALKOHOL:
Fett er den vanskeligste energikilden for kroppen å ta i bruk og med en gang man drikker vil kroppen slutte å bruke ketonene som brennstoff. Det som skjer er at kroppen heller tar i bruk alkoholet som og den vil ikke gå tilbake til ketoner før alkoholet er helt ute av systemet. Det kan ta flere dager før kroppen går tilbake til å forbrenne ketoner igjen.

VIKTIG Å TENKE PÅ NÅR DU DRIKKER I KETOSE:
Har du lest "Slank med ketolysekuren" vet du allerede at mengden alkohol en trenger før det går "rett i fletta" er relativt lav. Har du drukket i ketose uten å lese boken vet du det enda bedre!
Tolleransen for alkohol sies å bli halvert, jeg mener det er en ganske hard underdrivelse! Man er ikke langt unna dritings av å lukte på flaska.. Man blir rett og slett full på en helt annen måte enn ved et vanlig kosthold.
Alle har vel drukket på tom mage og merket den "pang-full" følelsen man får? Det er vel den enkleste beskrivelsen av hva som skjer når man drikker i ketose.

HVA JEG DRIKKER:
Jeg regner med å få dette spørsmålet på mail siden jeg "går ned i vekt uansett hva jeg får i meg", så da svarer jeg på det før spørsmålet kommer :)
1. Vodka og redbull uten sukker/sprite zero med noen små limebiter i
2. Tequila
3. Gele-shot
4. Robert Vic (rødvin)

HVA SOM SKJER NÅR DU IKKE TAR HENSYN TIL AT DU TÅLER MINDRE:
Det sier seg vel litt selv. Men man blir faktisk så full av "vanlig mengder" alkohol at man ikke klarer å gå på beina!
For det første er det relativt flaut å være sørpesnøvledritings før andre merker noen ting og for det andre ender det så og si alltid opp med at man skader seg selv på et vis. I tillegg ødlegger man hele kvelden. Har du først blitt så full er det ikke sånn at du kan ta en power-nap og kjøre på igjen, det er bare å kaste inn håndkleet og dra hjem. 

FOR AT DU SKAL SLIPPE Å GÅ PÅ EN SMELL KAN DU TA EN TITT PÅ HVA JEG HAR GJORT:

Polsk pepperrotsprit på bygdefest oppi Lierskauen drepte ankelen min. Jeg hadde drukket mye mindre enn alle de andre men endte likevel opp med å ringe min kjære pappa, som måtte hente meg og kjøre meg til legevakten dagen etter..
Slik ble kneet mitt seendes ut etter at jeg fikk for meg at turning i fylla var en knakanes bra idè! Da hadde jeg også drukket mye mindre enn de andre og var mest dritings av alle.. Foresten, hvis dere setter helen inntil "albuekroken" ser dere at foten er ca like lang som underarmen? Det var det jeg skulle poengtere da kneet endte opp slik. Blåmkerket fortsetter nedover leggen og inn på siden av låret, det er godt og sårt fremdeles for å si det sånn!
Det var en kjapp innføring, er det noen som lurer på noe rundt dette temaet, skrik ut!

Q. HAR DU NOEN DÅRLIGE ERFARINGER MED DRIKKING I KETOSE?

Tre enkle matvarer som øker forbrenningen!

Jeg er ikke typen som bruker masse tid på fancy kosttilskudd og supermat. Det er sikkert kjempespennende! Men lommeboka mi har ikke sjans til å følge sånne trender for å si det sånn. De tre tingene nedenfor er hverken kostbare eller vanskelig å få tak i. Geniale saker spør du meg!

1. GRØNN TE:
"Grønn-te øker forbrenningen med mellom 100-200 kcal om dagen. Den øker forbrenningen av fett på bekostningen av karbohydrater slik at fettforbrenningen øker uproporsjonalt mer"


Grønn-te skal trekke i vann på maks 80 grader. Bruker man kokende vann blir smaken besk.

For å oppnå denne helsegevinsten er man avhengig av å innta store mengder te - minimum 15 kopper hver dag! Det er derfor mer økonomisk og for ikke å snakke om tidsbesparende (bare tenk på alle de tisseturen) å ta grønn-te kapsler. 4 kapsler hver dag dekker det nødvendige dagsinntaket. Dersom man kombinerer kapsler med te er det nok med 2.

Jeg lager ofte iste av grønn-te og sitronmelisse. Det holder seg flere dager i kjøleskap og er en superflott måte å kutte ned brusdrikkingen på! Min te heter Dragon Well og den er kjøpt på en vanlig helsekostbutikk.


2. KANEL:
"Kanel har mange gode egenskaper, blandt annet har krydderet en antibiotisk effekt og er fullt av antioksodanter. Forskning har også vist at kanel gjør at insulinet i kroppen blir mer effektivt da det inneholder polyfenolet MHCP, som etterligner insulin".

For å oppnå helsegevinsten fra kanel trenger man ikke noe mer enn en daglig dose på 1-1,5 gram, altså ca en halv ts. Overdrevent bruk av kanel (flere hundre gram om dagen) kan være skadelig for leveren fordi kanel inneholder komarinen.

CottageCheese og fløte med kanel er kjempegodt!

3. CHILI:
"Chili er svært rik på antioksidanter - det sies at kroppens forbrenning opplever en økning de første 20 minuttene etter man spiser den sterke frukten"

Chili øker varmeproduksjonen i kroppen, noe som krever økt bruk av energi. Bruk gjerne chili så mye som mulig i din matlaging. Det er godt i alt fra gryter til fiskeretter og sjokoladedesserter.

Jeg lager ofte chili-kjøttboller til å ha på pizzaen min:
- 150 g. kjøttdeig
- 1 ss seterrømme
- 2 ferske chili med frø
- Salt, pepper, løkpulver, paprikapulver og litt karri
- 1 ss meierismør til steking


Veldig enkle - og sunne tiltak for å få en økt forbrenning!

En ordentlig innføring i lavkarbo!

Dette har jeg også postet på motivated.no men tenkte det var greit å ha det lett tilgjengelig på min egen blogg også!

Lavkarbo er en paraplybetegnelse for alle karbo-reduserte kosthold med et daglig inntak på mindre enn 150 gram karbohydrater. Fordi det er en fellesbetegnelse for en rekke forskjellige kostholdsfilosofier vil mange føler seg litt rådville i perioden hvor de legger om kostholdet sitt. Man leser litt på nett, litt i bøker og hører litt fra jungeltelegrafen. Sannsynligheten for at alle disse tingene er i samsvar med «den lavkarbofilosofien» du ønsker å følge er veldig liten, noe som skaper en hel masse unødvendig forvirring.

Så derfor tenkte jeg å bruke litt tid på å forklare hva lavkarbo egentlig går ut på!


Det samme kan sies om lavkarbo. Selv om Southbeach, Atkins, Ketolysekuren etc. er lavkarbo betyr ikke det at kostholdene er bygget opp på samme måte.

Man kan si at man følger de generelle prinsippene for LCHF dersom man spiser matvarer med mindre enn 5 gram karbohydrat pr. 100 gram. Fokuset på kaloritelling er så å si ikke eksisterende da kroppen faktisk trenger fett for å fungere optimalt!

En vanlig missforståelse er at alle lavkarbokosthold er ketogene. At et kosthold er ketogent vil si at kroppen endrer sin forbrenningsform. De aller fleste har en kombinasjonsforbrenning av karbohydrat og fett, med karbohydrat som hovedenergikilde. Ketogene kosthold eliminerer karbohydratene og tvinger kroppen inn i ketose hvor fett er hovedkilden til energi. Fettecellene brytes ned i leveren og fører til at det blir frigjort ketoner. Ketoner er en effektiv energikilde for kroppen. Det sies at de er kroppens egen støvsuger. Ketoner gjør godt for hjertet og fjerner restproteiner fra blodårene. Selve prosessen med å komme i ketose er en hard påkjenning på kroppen. Det er nettopp derfor det ikke anbefales for mennesker med mindre enn 10-15 kg overvekt.

Når man legger om kostholdet sitt vil mange oppleve ubehag i form av hodepine, kaldsvette, kvalme og svimmelhet den første tiden. Dette går over for de aller fleste i løpet av få dager men for enkelte kan det vare opp til 3-4 uker. Disse har da ofte jukset litt i omstillingen sin og kan egentlig skylde på seg selv. Dette gjelder selvfølgelig ikke alle, noen kropper bruker bare lengre tid på å omstille seg.

En generell ?lavkarboregel? er at man kan spise ubegrensede mengder med fett helt til man nærmer seg et daglig inntak på 75 gram karbohydrater. Overstiger man dette bør man kutte ned på fettmengden og fokusere på karbohydrater med lav glykemisk indeks.

Lavkarbo er ikke bare et godt valg for friske mennesker som ønsker å gå ned i vekt. Det har, som mange sikkert vet, vist seg at diabetespasienter kan bli helt medisinfrie dersom de legger om kosten sin ved å fjerne karbohydratene. Nesten alle med diabetes 2 vil kunne ?spise vekk? medisinene sine på sikt. Det er også mange med diabetes 1 som kan klare seg med mindre ? og i noen tilfeller uten insulin ved å kutte karbohydratene.

Noe som kanskje er litt mindre kjent er at lavkarbokosthold faktisk brukes for å lindre og forebygge epileptiske anfall hos barn. Kontrollerte forsøk rundt nettopp dette har vist at ca. 2/3 av barn med epilepsi har nytte av et lavkarbokosthold ved at antallet, varigheten og styrken i anfallene blir mindre!

Dette er fysisk syke kropper som regelrett blir friskere av lavkarbo! I en verden hvor alt fra melk til grønnsaker og tunfisk på boks med jevne mellomrom sies å være farlig for deg er det godt å vite at kostholdsendringene jeg har gjennomført har slike egenskaper! Det gjør at jeg blir enda sikrere på at jeg faktisk har gjort det rette valget for hva som er best for kroppen min.

På lavkarbo spiser vi masse god mat! Her kommer en grov liste over hva et lavkarbokosthold inneholder:
- Egg
- All slags fisk og skalldyr
- Alle typer kjøtt: Svin, storfe, lam, vilt, kylling med skinnet på, and, kalkun etc.
- Sauser, dressinger, ekte majones, oliven, ? kokos, ? raps, -avokadoolje. Velg den feteste og reneste typen. Unngå for all del smakløse lett-produkter med kunstig tilsetningsstoffer!
- Alle grønnsaker som vokser over jorda
- Kål av alle slag
- Avokado er en kjempeflott fettkilde og er lov, selv om det er en frukt!
- Meieriprodukter som ekte meierismør og setersmør, fløte, seterrømme, h-melk, yoghurt, cottage cheese, kesam, oster av alle slag med unntak av geitost og lett-produkter
- Nøtter (Mandler, paranøtter, valnøtter etc.)
- Frø (linfrø, gresskarkjerner, solsikkefrø etc.)
- Bær (bringebær har minst karbohydrater)

Man har selvfølgelig lov å kose seg på et lavkarbokosthold, her kommer noen loveligheter:
- Hjemmelaget is, lavkarbokaker og sukkerfri gele/fun-gele
- Mørk sjokolade med minst 70 % kakaoinnhold
- Sjokolade/sukkerfritt godteri med lite karbohydrater, Cavaliere har mange gode sjokolader og svenskegrensa er himmelen når det gjelder sukkerfritt smågodt
- Bacongull, baconcrisp, baconsvor

Alkohol:
- Tørr vin både rød og hvit
- Whisky, cognac, ren sprit, drinker med sukkerfritt blandevann
Vær obs på at kroppen reagerer mye sterkere på alkohol når man ikke spiser karbohydrater. På ketogene kosthold vil kroppen ta i bruk alkoholet som energikilde og la vær å forbrenne ketoner frem til alkoholet er ute av kroppen.
For å unngå å bli snøvlesørpedritings bør dere ta til dere nettopp dette! Ive learned the hard way, for å si det sånn..

Over til listen de fleste sliter med, nemlig hva vi lavkarbere holder oss unna:
- Sukker, strøsukker, sukkerbiter, honning, sirup, syltetøy (finnes lavkarbovarianter), sukkerholdige godterier og brus, kaker og kjeks
- poteter, rotgrønnsaker, pasta, brød, frokostblandinger (også grove ? og fullkornsblandinger), potetgull, pommes frites, ris, mais, couscous
- MARGARIN (kjemisk og kunstig, inneholder transfett), pølser og blandingsprodukter med stivelse, potetmel, omega6-rike matoljer som mais, ? jordnøtt, ? soya og solsikkeolje, ? Øl (er som flytende brød)
- Frukt nneholder bare sukker og vann, tørket frukt er som konsentrert sukker (Meloner er OK i veldig små mengder en gang i blandt) .

Så, hvordan fungerer egentlig lavkarbo?
Først og fremst vil jeg bare understreke at lavkarbo er en livsstil og er ikke synonymt med vektreduksjon. Det er et selvregulerende kosthold, noe som betyr at dersom kroppen når eller ligger på sin ?indre? idealvekt vil man ikke gå ned i vekt.

Når det er sagt, har dere sikkert allerede skjønt at vektreduksjon uten sult, søtsug og blodsukkersvigninger faktisk ikke bare handler om det enkle regnestykket om kalori inn/ut som så mange sverger til. Sorry folkens, kroppene våre er nok litt mer komplekse enn som så!

Mye spiller inn på en vektreduksjon og da spesielt en hel del hormoner. Det viktigste er insulin. Det er sukkertransportøren i kroppen og det omdanner og lagrer sukker som både glykogen og fett. Ved et lavt insulinnivå forbrenner kroppen fett mens det lagrer fett ved høye nivåer. Overvektige mennesker har generelt sett et forhøyet insulinnivå i kroppen noe som gjør at kroppen enklere lagrer fettet enn hos normalvektige.

Insulinnivået kan enkelt påvirkes av kostholdet og det er her lavkarbo er så genialt. Vi spiser så lave mengder sukker og karbohydrater at insulinet ikke har sjans i havet til å bli forhøyet over lengre perioder! Med andre ord har vi et relativt lavt insulinnivå, noe som fører til vektreduksjon.

Så for å understreke forskjellen på ketogene lavkarbokosthold og generell lavkarbo: Vektreduksjon ved ketogene kosthold kan ofte knyttes til at kroppen bruker ketoner fra fettspalting som energi. Vektreduksjon ved generell lavkarbo skylles at man sørger for å holde insulinnivået på et minimum slik at man tvinger kroppen til å forbrenne fett.

Helt til slutt, hvilke fordeler kan man vente seg ved å legge om kostholdet til å bli lavkarbovennlig?
- Søtsuget forsvinner nesten helt
- Man går ned i vekt med smakfull mat, uten sult og kaloritelling
- Energinivået stiger betraktelig
- Pga. det stabile blodsukkeret unngår man humørsvigninger
- Man får penere hud, hår og negler
- Det gode kolesterolet øker
- Blodtrykket blir bedre
- Sammenliknet med slanking kaloritellings-slanking mister man mye mindre muskelmasse

Her er noen eksempler på hva man kan spise mens man går ned i vekt på lavkarbomat:

Hva synes du, er det noe for deg?

- Linda♥

En innføring i ketolysekuren: Kosttilskudd

Nå som bloggen er splitter ny tenkte jeg å benytte meg av sjansen til å kort vise dere hvilke kosttilskudd jeg tar daglig.

Mange lurer på dette med kosttilskudd, er det bare humbug eller ligger det noe i å ta disse tilskuddene?
Vel, jeg er ikke noen lege men jeg føler jeg har store gevinster av å ta tilskuddene.

Jeg anbefaler alle som har et karbohydratredusert kosthold å ta tilsvarende kosttilskudd som det jeg gjør. Dersom du ikke ser poenget i å ta alle bør du hvertfall investerer i magnesium. Det er IKKE deilig med alle krampene som følger med magnesiummangel...




, Jevnaker

Min egen lille online kokebok hvor alle oppskriftene er lavkarbo :) Har du spørsmål ang. ketolysekuren er det bare å sende melding. Jeg er godkjent ketolysekursleder så liker å tro at jeg kan svare på de fleste spørsmål rundt et ketogent kosthold :)

Norske blogger
hits